ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Κατά τον Αριστοτέλη ¨ δεν υπάρχει τίποτε πιο άνισο από την ίση μεταχείριση των ανίσων ¨
Προφανώς όταν διατύπωνε το προαναφερόμενο αξίωμα ο Αριστοτέλης εξαιρούσε την ελεύθερη αγορά στην οποία η παροχή αγαθών και υπηρεσιών υπόκειται στην επιλογή της ποιότητας , όπως την επιβάλει η ζήτηση από το καταναλωτικό κοινό . Το πραγματικό αυτό γεγονός συνιστά και το θεμέλιο του δημοκρατικού πολιτεύματος την αξιοκρατία, δηλαδή την αναλογική ισότητα και όχι την ισοπέδωση αξιών όσον αφορά τους λειτουργούς του σε οποιαδήποτε ιδιότητα. Αυτό είναι και το << μυστικό >> το << κλειδί>> της ομαλής λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος και της επιβίωσης του στον χρόνο . Τοιουτοτρόπως η αναλογική ισότητα των ίσων ευκαιριών είναι η επιλογή της ανάδειξης των αξιών και της δικαίωσης τους στον τομέα προσφοράς των υπηρεσιών τους . Η παιδεία στο οποιοδήποτε πολιτικό σύστημα διαμορφώνει – προσανατολίζει – προετοιμάζει τους πολίτες της για την ένταξή τους στο σύστημα . Το κόμμα μας ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΜΥΝΑ στην ιδρυτική Διακήρυξη για την παιδεία , την θέλει να διαμορφώνει τον πολίτη άτομο και όχι τον πολίτη μάζα- αγέλη. Συνεπείς στην ιδρυτική μας διακήρυξη είμαστε υπέρ της αξιολόγησης ιδιαίτερα στην παιδεία τόσο για τους δέκτες (μαθητές) αλλά κυρίως για τους πομπούς ( δασκάλους – καθηγητές) . Το λειτούργημα του εκπαιδευτικού είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την προετοιμασία ένταξης του μαθητή –αυριανού πολίτη στην κοινωνία μιας Δημοκρατίας αναλογικών ισοτήτων έτσι ώστε να μην απογοητευτεί και καταλήξει ίσως περιθωριακός ή μετανάστης για δικαίωσή του. Επειδή όμως πολλοί εκπαιδευτικοί αντιδρούν στην αξιολόγηση , καλόν και δημοκρατικό είναι η Υπουργός Παιδείας να δώσει δημοσιότητα στο περιεχόμενο της αξιολόγησης έτσι ώστε μοιραία οι αντιδρώντες κριτές να αξιολογηθούν άμεσα από το σύνολο της κοινωνίας και κυρίως από τους γονείς που δαπανούν όχι λίγα για το μέλλον των τέκνων τους. Άλλωστε από την δημοσίευση της διαδικασίας- περιεχόμενο όρων της αξιολόγησης πιθανόν να προκύψουν και βελτιώσεις Σε μια δημοκρατική κοινωνία χωρίς αναλογική ισότητα ισοπεδώνεται η προσωπικότητα του ατόμου, αποθαρρύνεται για ποιοτική προσφορά στον τομέα της εργασίας όποιο και αν είναι το πόστο του και η πικρία της κοινωνικής αδικίας οδηγεί μακροπρόθεσμα στην φθορά , διάβρωση των θεσμών . Στην Ελλάδα ατυχώς η κομματική συναλλαγή έχει διαβρώσει και την παιδεία . Φίλος ανώτατος εκπαιδευτικός μέσης εκπαίδευσης και αποδεδειγμένα ΔΑΣΚΑΛΟΣ , μου ομολόγησε ότι εάν δεν προέβαινε καθ υπόδειξη κομματικού στελέχους στην εγγραφή του στην κλαδική του κόμματος δεν υπήρχε περίπτωση να προαχθεί θα παρέμενε Λυκειάρχης ! ΄Ετερος φίλος μου καθηγητής σε σχολή ανωτέρας εκπαίδευσης δέχθηκε επίσκεψη φοιτητών του οι οποίοι απαιτούσαν επειδή ανήκαν στο ίδιο κόμμα να τους βάλει βαθμό για να προαχθούν ενώ ήταν απορριπτέοι . Στην επιφύλαξή του τον πληροφορούσαν ότι οι συνάδελφοί του έκαναν το ίδιο με τους ομοιο-ιδεοληπτικούς συμμαθητές τους .
Δημόσια διοίκηση , Ένοπλες Δυνάμεις , δικαιοσύνη δεν υστερούν σε ισοπέδωση αξιών . Το φαινόμενο υιοθετεί τόσο η Δεξιά όσο και η προοδευτική Αριστερά , έχει δε Σοβιετικές ρίζες . Έκπληκτος σε επίσκεψή μου στη Μόσχα για μελέτη της ΠΕΡΕΣΤΡΟΙΚΑ άκουσα ότι για να γίνεις στρατηγός έπρεπε από νέος αξιωματικός να γίνεις μέλος του κομμουνιστικού κόμματος , ότι οι νέοι ανθυπολοχαγοί δεν ήθελαν να εγγραφούν και για τον λόγο αυτό η σταδιοδρομία τους θα τερματιζόταν στον βαθμό του αντισυνταγματάρχου – συνταγματάρχου το πολύ.
Στον Σωκράτη αποδίδεται η φράση << εκπαίδευση το άναμμα της φλόγας και όχι η γέμιση ενός βάζου .>> Φλόγα είναι η δημοκρατία ας την διατηρήσουμε αναμμένη εάν πραγματικά την θέλουμε .
Σπυρίδων Φωτίου Μαντούβαλος
Δικηγόρος